Uncle Brian's tour

Först till en väldigt god nyhet, Lisa fick jobbet! Woho! Så hon har mjukstartat och jobbat 2 timmar idag. Lilla söta Lisa! 

Och nu till gårdagens äventyr: 

Jag har nog aldrig i hela mitt 20 åriga liv träffat en människa som kan ha så  mycket energi, entusiasm och glädje på en och samma gång. Vem är denna fantastiska person undrar ni? Jo, det var vår kära guide. Genom vår hela 12 timmars äventyr var hon alltid på högsta hugg. Ska jag vara helt ärlig hade den resan inte varit lika underbar om det inte vore för att vi åkte med henne. 

08:20 kom Uncle Brian's buss till vårt hostel. En sprallig guide kom ut och vi märkte direkt att hon gjorde allt för att få alla att bli pigga och spända inför äventyret. Hon hette Cousin Amber. Vi hamnade längst bak bland tre andra svenska (skånska) tjejer. Cousin Amber berättade att den här filuren vi åkte på hette Gus the bus, och gärna fick vara med i alla härligheter vi skulle göra. Vi började åka ut från Cairns och kom så småningom till Bruce the highway som var Gus the bus bästa vän (ni förstår ju hur komplicerat detta är haha). Vi åkte förbi sockerrörsfält och åkte bland jättehöga vackra berg. Amber berättade bland annat att regnskogen, barriärrevet och mangofälten samarbetade tillsammans. Barriärrevet skapar moln som gör att regnskogen får regn, som suger åt sig vattnet. Regnskogen för över näring (löv etc) till mangofälten. Mangon sorterar ur löven och de stora bitarna & överför näring till barriärrevet! 

När vi stannade berättade hon att här fanns BARA 6 av 7 dödliga ormar så då kändes det ju såklart genast mycket bättre. Vi gick på en smal asfalterad stig (man fick inte gå utanför, som ni kanske förstår haha) och hon berättade lite om skogen. Det var så vackert! Dock var det så fuktigt så det bara rann svett, helt galet! Vi fick lite fika och så hoppade vi in i en jättekall och fin sjö. Vi for vidare med gus the bus till ett annat litet vattenfall. Det var så fint! Man kunde till och med åka rutschkana på ett av de lilla vattenfallen för det var så halt där. Och för att komma upp dit fick man kravla sig upp som en säl, ja så halt var det. När vi hade gått upp såg jag att en kille som hade handduken runt halsen hade en liten spindel på. Jag fick lite panik och visste inte hur jag skulle göra utan drog försiktigt i hans handduk medan jag sa: I think you have something on your towel, like a spider. Haha! Vi båda överlevde och senare var det dags för lunch, närodlat och organiskt på en fin liten kulle. Det ni! 

Efter mycket sjungande, lekande och skrivandes på Gus the bus fönster var vi framme vid Milla Milla Falls. Eftersom det var dry season nu var vattenfallet inte lika kraftfullt men tro mig, det var lika fint ändå. Där var vi och badade en stund och svalkade oss och sen var vi iväg igen. Vi åkte till en sjö som låg vid en vulkan som fortfarande var aktiv (var lugn, inget utbrott på mer än 10 000 år😉) men som värmde upp denna helt kristallblåa, himmelska sjön. Där var vi nog i längst. När vi väl hade bestämt oss för att gå upp ur vattnet fick vi fika och varm choklad (även om vi mer suktade efter iskallt vatten). En stund senare var vi där man kunde se platypus som jag antar heter näbbdjur på svenska? Vi såg en liten liten del av en, men annars gömde de sig för oss. Så vi såg inga på zoo i Sydney och inga här i det vilda! Men vi var lika glada ändå. 

Vi hade 1,5 timme kvar på Gus the bus hem men med Cousin Amber som guide hade vi inte tråkigt. Hon satte på låten highway to hell när vi åkte en väldigt slingrig väg och satte på en ABBA låt för team Sweden och mycket mycket mer. 

Väl hemma hade Lisa och Viktor middagen klar för oss och efter maten hoppade vi i poolen igen! (Jag hade såklart inte fått nog av allt badande under dagen).


Så om ni undrar om vi hade roligt? Om det var spännande? Häftigt? Då har jag bara en sak att säga. 
Ni borde vart här! 

Puss & kram! 

Gus the bus.
Sockerrörsfälten.











Lilla sötnosen i regnskogen!

Uppe vid lunchen! 


Milla Milla Falls! 

Den himmelska sjön vid vulkanen! 

Jag har tyvärr inga bilder på det andra vattenfallet men de finns på kameran så det kanske kommer upp senare! 😃



Ja, jag åker dit, NU!
Eller inte då ... men det verkar ju superhärligt, vackert, mysigt och *suck* alldeles underbart.

Njut!

2014-11-29 | 14:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback