Fraser Island

Egentligen var ju Whitsundays först men jag började skriva på Fraser Island inlägget först haha så ni vet!

Efter att vi hade fått var sitt rosa armband med loggan Cool Dingo på hoppade vi på färjan till Fraser Island som skulle ta ca 30 minuter.

Väl framme träffade vi alla som skulle vara i vår grupp, närmare 40 personer! Vi var en hel del och stämningen var på topp. Vår guide som vi skulle ha de 2 dagar vi var där presenterade sig, och så åkte vi iväg med bussen. Eftersom Fraser Island är världens största sandö (ca 133km lång) förstår ni att det inte var helt lätt att ta sig fram. Det guppade hela tiden och alla i bussen svängde med efter bussens rytmer. Det var värst för dem längst bak, där hoppade de fram som i en berg och dalbana. Flera gånger var det mindre små bilar framför oss som hade fastnat i sanddynorna. Då ställde sig självklart de grabbigaste grabbarna upp för att hjälpa till och putta fram bilen en bit så att de kunde köra vidare, de var säkert 7 killar som som skulle fram.

Vårat första stopp var Lake McKenzie! Det är regnvatten som fyllt den stora sjön och det var riktigt varmt och fint. Vi badade större delen av tiden där innan det var dags för lunch i den stekheta värmen! På toaletten i närheten kändes det som att det var mer småkryp än människor där så det var lite mindre trevligt haha!

Vi guppade vidare med bussen ett tag till och vår Guide Hayden berättade att väderrapporten såg sådär ut men att man aldrig ska lita på det här. Det har med att det är så olika klimat i Australien, så att han sa att det är lika bra att titta upp mot himlen och blir ansiktet blött, ja då regnar det!

Nästa stopp var skogsvandring på ungefär en timme. I den värmen! Vår guide följde inte med så vi fick gå själva vilket var lite spännande. Vi pratade med ett amerikanskt par på vägen som var jättetrevliga så tiden gick fort! Självklart var omgivningen väldigt vacker också. Man kunde dricka vattnet som var där! Det hade filtrerats av sand i närmare 80 år. Häftigt!

När vi kom fram till bussen fick vi kaffe, te och kakor. Det var en bra belöning haha. Klockan var närmare 17:00 så vi åkte till stugorna där vi skulle vara resten av kvällen. Jag och Mikael delade rum med två tjejer från London som vi hade väldigt roligt tillsammans med. Så vi satt och pratade på rummet i en timme innan vi gick och åt middag med alla de andra. Det klättrade upp en spindel på matsalsbordet så det blev att vi 4 gick där ifrån haha! Innan läggdags vandrade det en kackerlacka på väggen så den åkte ut med huvudet före såklart!

Andra dagen åkte vi vidare ut på stranden där det inte var lika guppigt! Vid ett ställe fanns det väldigt färgad gul sand. Senare åkte vi till Chanpagne Pools där saltvattnet skyddades lite mot vågorna från stenarna. Det var jätteskönt där och häftig utsikt! Vi solade och badade ett tag. Nästa stopp var där ett skeppvrak var på stranden. Den hade varit där minst 80 år och en del av det var begravd under sanden. En lyxbåt var det dessutom, där endast första och andraklassare åkte på. Båten hade också varit ambulansfartyg under första världskriget om jag minns rätt.

Sista stoppet var Eli Creek! Det var det bästa på hela resan! Det var grunt strömmande vatten med skog på båda sidorna. Så man gick allra längst bort och la sig ner, och flöt ända ner igen. Riktigt roligt!

Efter att jag och Mikael hade gått upp ur vattnet med glada miner, skulle precis ta varsin kaka så hör vi någon säga "dingo!!". Jag med mjölken i högsta hugg skyndade mig för att hinna se den. Och där var den, helt ensam. Och så otroligt söt! De är väldigt lik en hund. Så fort den närmade sig folk åt något håll backade alla haha. Men så fin! Att dem kan vara farliga känns det inte som.

På bussresan tillbaka såg vi två dingobebisar! Och en till vuxen. Då kändes vår resa komplett.

Vi åt middag igen med hela gänget samlade. Vi hade världens bästa grupp! Alla var så lätta och roliga att prata med.

Plötsligt slog det oss, vart är kameran?! Vi hittade den inte någonstans. Kameran i sig är inte hela världen, det är alla bilder! När vi skulle åka med den lilla bussen till färjan frågade vi chauffören. Han sa att det fanns en i receptionen till det fina hotellet vi satt i innan middagen. PUH!

Vi fick tillbaka kameran, åkte färjan tillbaka till Hervey Bay, såg en liten slingrande orm på vägen och på bussen till vårt hostel såg vi en Känguru!

På den här utflykten såg vi tydligen alla djur.

Mikael har lagt upp en film på youtube igen! Denna gång från en liten del av Melbourne.

Tänk också nu när ni ser på bilderna, att allt detta är sand!

Lake McKenzie!

Här kunde man dricka vattnet!

Champagne pools!

Utsikt från Indian head.

Åh så härligt det låter. Om du vill byta med mej, just nu så säg bara till. Jag sticker på sekunden över till er så kan ni sitta här i snöslasket, mörkret och kylan. Nähä ... inte det, så konstigt ... ;)

2014-12-13 | 17:15:24

Hej Micke och Evelina
Hoppas att ni har det bra, men det har ni med all säkerhet. Med så fina bilder.
Idag är det Fridas födelsedag, vi hade kalas i går för henne och vi saknade er. Nu är det kol svart ute och det blåser en kall vind 5 grader. Sara hälsar så gott till er.