Whitsundays

Vi kröp ur sängen tidigt på morgonen och fixade allt inför utcheckningen och så att allt var med.

Vi gick 25 minuter till mötesplatsen. Vi följde efter vår guide som skulle visa oss vägen till båten, så vi gick ut längs bryggan och såg den ena massiva yachten efter den andra. Man hoppades ju lite att det var en sån lyxig båt, men bakom en av de stora lyxbåtarna fanns vår (ganska mycket) mindre, äldre och ganska söta segelbåt där minst 14 personer skulle vara.

Denna gången hade jag tagit sjösjuketabletter innan vi började segla iväg så det kändes bra! Det var några mörka moln på himlen och det kom små skurar då och då, men överlag var vädret kanon.

Efter några timmar var vi framme vid ett jättefin snorklingsplats. Mikael hoppade i en kajak med en tysk, och jag satte mig i en liten gummibåt med en brittisk tjej och en av guiderna och åkte ut en liten bit till där de andra snorklade. Vilka fina fiskar! Många var dem också! Guiden matade fiskarna med bröd så att de kom upp till ytan. Han kastade lite på en som snorklade också så att alla fiskar var på henne haha!

Efter att ha fått i oss en jättegod lunch på båten var vi på nästa snorklingsplats. Där fanns det sköldpaddor. Mikael försökte jaga dem med GoPro'n för att få en selfie med dem, men misslyckades tyvärr.😉

Efter det åkte vi mot Whitsundays ön för att hitta en lugn plats där vi kunde övernatta utan att båten välte av alla vågor. Så det var ju skönt! Vi hade börjat prata med två jättegoa svenska tjejer vid detta laget som hette Julia och Rebecca som vi var med mycket. Sedan var det två galna kanadensare och två från Amsterdam som var roliga också!
Vi fick jättegod middag i mörkret, mitt ute i ingenstans. Jättemysigt var det! Vår guide pratade om fiskarna vi hade sett under dagen och de som finns i vattnen där ute.

När vi skulle sova låg sängarna så att man gungade liksom först med huvudet (efter vågorna såklart) och sedan fötterna, så det var inte så bekvämt. Hade varit skönare om man gungade efter sidorna istället. Jag som tyckte att det var lite läskigt att sova ute till havs sov hela natten som en stock medan Mikael hörde tjejen ovanför oss snarka som en man, och dörren slamra. Kanske var det bra att gunga längs vågorna åt fel håll trots allt, haha?

Vi vaknade av att guiden kom in till oss och sa att det var dags att vakna, och frukosten var god som såklart.
Vi var nästan framme vid Whitehaven beach där vi skulle tillbringa resten av dagen! Det. Var. Så. Otroligt. Vackert!
Stranden var så vit, och vattnet så fint det bara kan bli. Det kan absolut jämföras med Maldiverna, helt klart! Man bara njöt hela tiden när man var där.

När vi blev tvugna att gå därifrån såg vi en större ödla också! Man ville nästan inte gå därifrån eftersom man visste att det var sista gången.
På båten igen fick vi lunch och senare fika. Herregud vad duktiga de var med god fräsch mat, det väntade man sig inte.

4 timmar tog det tillbaka till Airlie Beach. På kvällen senare kändes det fortfarande som att det gungade och vi var nöjda med två dagar på otroliga platser.

Jag döööör ju på er goingar... Dessa bilder 😩🙈🌞☀️ Saknar er! Puss

2014-12-14 | 20:54:53

Åh, Evelina! Vilka underbara kort! SÅ härligt ni har det. Så vackert det är! Jag har nu passerat från en helt grön avundsjuk hudton till mörkgrön. :)